Hur jag är som läsare

av elin

Jag brukar undvika enkäter och listor, men det går väl att göra undantag? Hittade denna hos Helena.

Snabb / Långsam
Läser alla ord / Skummar en del
Gillar långa beskrivningar / Hoppar över det som inte får handlingen framåt (hoppar aldrig över, men kan störa mig på om för mycket av handlingen berättas i tillbakablickar.)
Kommer ihåg detaljer / Kommer ihåg i stora drag (men inte alla)
Undviker tjocka böcker / Läser gärna tegelstenar (men kan frustreras pga att jag läser långsamt och det finns så många böcker som vill läsas, har jag valt tegelstenen själv känns det dock oftast bra.)
Tycker om tunna böcker / Tycker tunna böcker ofta saknar något
Idealboken är på mindre än 400 sidor / Idealboken är på mer än 400 sidor (Idealboken har föga med antal sidor att göra. Rätt antal till rätt stil, rätt berättelse)
Tjuvkikar på slutet / Läser aldrig slutet förrän boken är just slut
Väljer efter omslag / Skiter fullständigt i ytan (om jag går och kikar på en hylla i en bokaffär och väljer något jag inte hört talas om så har omslaget en stor betydelse)
Läser baksidestexter / Undviker baksidestexter
Väljer boken efter rekommendation / Vill helst välja själv (rekommendation och rekommendation, handlar mer om att jag läser vad andra skriver och inspireras)
Rekommenderar ofta böcker till andra / Rekommenderar sällan böcker
Hör det jag läser i huvudet / Hör aldrig det jag läser
Gillar ljudböcker / Gillar inte ljudböcker (om inläsningen är bra, är rätt kinkig där)
Läser främst böcker i en genre / Gillar att variera min läsning
Läser alltid på svenska / Läser på flera språk (då och då en engelsk, funderar på att utöka det något)
Är bra på att komma ihåg böcker jag har läst / Glömmer lätt både titlar och författare
Skriver upp det jag läser / Skriver inte upp det jag läser
Läser varje dag / Läser mer sällan (periodare)
Tycker läsning är avslappnande / Tycker läsning är ansträngande

Etiketter: ,

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 264 andra följare

