Möten

av elin

I mötet med andra går det ofta åt mycket kraft och energi till att räkna ut hur vi ska få den andra att göra som vi vill. Detta genererar manipulerande beteende och frustration. Om vi i mötet med andra istället fokuserar på att ta reda på vad vi vill göra tillsammans så skulle mötena bli bättre.

Exempel: När en person ”blir kär” i en annan så är det vanligt att mycket tankekraft går åt till att räkna ut hur hen ska göra sig attraktiv för den andra. Vilka sidor ska visas upp, vilka ska döljas etc. Och vidare kan funderingar på hur hen ska närma sig för att få den andra att vilja vara nära. Att manipulera blir då viktigare än att se vad den andra personen vill, tänker och känner. Hen kan då lätt bli frustrerad, ledsen och besviken om den andra inte lever upp till den dolda agendan.

Om hen istället väljer att intressera sig för den här spännande personen som har fått kärkänslorna att bubbla vad händer då? Möjligheten att hitta gemensamma intressen och hitta vad båda vill göra blir då mycket större. Fokus blir inte på att få den andra att vilja göra just detta utan på att ställa sig frågan ”vad vill vi göra tillsammans?”

Genom att sträva efter att vara närvarande i mötet så blir inte heller vissa speciella ageranden kodade som lyckade medan andra är misslyckade. Och varje möte kan generera fler olika scenarior jämfört med om de inblandade bara försöker sätta sin agenda i verket.

Etiketter: ,

3 kommentarer to “Möten”

  1. Mycket bra! och jag tog det till mig eftersom jag haft/har ibland svårt att se vilka mina behov är?? det har visat sig att det är på den andres premisser behoven gäller……..och det har jag sett först nu…….!!!! snart 60 år!!!! ändå fortsätter mönstret ty jag vet inte om något annat???? hur gör jag?? ändå vet jag någonstans långt inom mig………ja, vanans makt är stor!! mvh karen

  2. Hej =)
    Mycket bra text! Du sätter ord på flera av mina tankar.

  3. För mig är det här en sån väldigt viktig och radikal text. Tänker och tänker och tänker på den, har den med mig, kommer att tänka på en ditk av Thomas Tidholm:

    Möjligheten att bli lycklig finns verkligen.
    Det finns en formel för det, och man kan lära
    sig den utantill eller ha den skriven på en lapp.
    Varje dag tänker man på det det står där, och
    vad det kan betyda. Lyckan kommer, lyckan
    går. Efter en tid kan man känna att lyckan är
    någonstans i närheten.

    (ur Notiser, 1994)

    Och det jag tänker på främst är möjligheten att ha den här texten (din text) med sig som en formel, någonting att ha i fickan, ta upp och läsa, tänka på vad det står där och vad det kan betyda. Möten. Tack.

Kommentera

