Sex

av elin

Jag har funderat på hur bilden av sex påverkar mig och andra. Det glädjer mig, efter att ha pratat med några olika vänner, att inte alla tänker likadant. Att de könade bilderna inte är så starkt kulturellt förankrade att vi ser på det hela på exakt samma sätt. Jag har en del bilder av sex som jag skulle vilja kasta ut genom fönstret så att de krossades mot asfalten där nere. Helst från en av grannarnas fönster eftersom hon bor på 8 våningen och det skulle ge mer effekt.

En av bilderna är den negativa manliga sexualiteten. Att män är hänsynslösa och saknar empati och inkänningsförmåga när det kommer till sex. Att de kör på. Att de använder kvinnan som något som de ska tillfredställa sig med.  Mannen som betraktar samma kvinna som han åtrår som äcklig. Eftersom kvinnor är äckliga när de är sexuella.

Och där kommer vi till en annan negativ bild. Den tillgängliga kvinnan, som inte har några gränser, som fläker ut sig. Som är lite äcklig.

Jag vill inte ha de här bilderna i mig. Som parallell till det hela kan även tilläggas att jag har en bild av att de som inte är sexuella är tråkiga såväl kvinnor som män. Att man är rolig och tar tillvara på livet om man har mycket sex.

Jag har inte bara bilden av den hemska våldtäcktsmannen och den tillgängliga horan. För de är väl de bilderna som spökar? Utan också bilden av de glada människorna som lever livet och har sex för att de trivs med det. För att det är kul.

Så kommer nästa problematiska bild som är ganska personlig och knepig att hantera och det är jag själv som tråkig, eftersom jag inte har särskilt mycket sex. Den gråa och tråkiga medelmåttan. Ungefär så. Och om jag någon gång vill ha sex och den jag vill ha sex med inte vill ha sex med mig, ja då känner mig mig dum och äcklig och så får jag för mig att omvärlden tänker ”hur kan hon tro att hon är attraktiv, fan vad patetiskt”.

Vidare så gillar jag inte könsrollerna. När det kommer till flirtande så är det rätt så inarbetade roller och dessa roller är rätt könade. Jag kan inte det spelet så värst bra och jag vill inte lära mig det.

Till råga på allt så kan jag känna mig äcklad om en man tycker att jag är attraktiv och visar det. Jag känner mig attackerad och får en känsla av att jag måste skydda mig. Detta gäller även om jag själv tycker att han är attraktiv, men inte har lust att ha sex just då. Jag känner mig inte äcklad om en kvinna tycker att jag är attraktiv. Kvinnors åtrå är inte hotfull?

Jag blir glad när jag pratar med kvinnor som har lätt för att visa att de har lust att ha sex och som har sex ofta och gladeligen med många olika, det ger mig förhoppningar om en förändring. I övrigt har jag inga råd när det gäller det här. Det är snarare så att jag behöver råd, för jag tycker att det är trassligt.

Kommentera

