Självtid

av elin

För mig är det viktigt att komma ihåg att ta mig tid att vara själv och då även utan yttre stimuli av typen musik, radio etc. Att gå en längre promenad i tystnad tex, hinna tänka långa tankar och få ner tempot en aning. Sen har jag ett par saker som jag behöver öva på, som har med mitt perspektiv att göra. Jag har otroligt lätt att gå in i och analysera relationer från den andra persones perspektiv. Jag har jobbat med att dra ner på mängden tid jag lägger på det i ganska många år och gör det inte alls i samma utsträckning nu som tidigare, men fortfarande mer än jag tror är bra.

Häromdagen kom jag på att jag har lagt in relationsanalyserandet i bilden av mig själv, hurdan jag är. Och att det bidrar till att jag har svårt att sluta göra det. Jag kom på att jag har en föreställning om att jag bryr mig och engagerar mig när jag funderar och analyserar om relationer. Det innebär ju också att jag tänker att jag inte bryr mig och inte engagerar mig om jag inte tänker på en relation. Den synen gör det naturligtvis svårt att sluta analysera, då blir jag ju känslokall.

Det är även så att analysera relationer är lika lätt som att andas för mig, jag har gjort det så mycket att det kräver långt mer energi att fokusera om och tänka på annat, än att bara göra det. Samtidigt så tar det en massa energi och jag tror att själva analysen allt som oftast hamnar i vägen för relationens möjligheter.

Så en del i mitt behov av självtid är ett behov av att inte relatera till andra. Att låta mig fokusera på mitt perspektiv. Vad vill jag göra, vad tycker jag om och vad jag mår bra av? Och när jag funderar runt en relation, våga fokusera på vad jag tycker om att göra med den personen och hur jag känner mig i dens sällskap, istället för att försöka räkna ut hens perspektiv.

Jag återkommer till detta med jämna mellanrum.

6 kommentarer to “Självtid”

  1. Men men men… nu så, jag har ALDRIG sagt att det är ett problem? Jag säger att jag… PERSONLIGEN inte skulle vilja leva så inte att det är ett problem för dom som lever så… jag tror bestämt att du ger dej på fel person här… gå på någon som faktiskt är 100% emot massförhållande istället? Jag presonligen tycker att det verkar komplicerat och det är ingenting för mej men jag dömer inte dom som väljer det…

    du gör ju precis som tvåsamhtsfanatikerna nu, bara för att jag inte håller med så måste du övertala mej eller vaddå? Jag försöker ju inte övertala dej… så gå på någon som är emot det istället för att slösa bort din tid med mej… ha en fin dag

  2. I din blogg skrev du

    ”Jag är för tvåsamheten, även när man inte har barn, människans svartsjuka natur klarar inte av någonting annat i längden. Det slutar med att en eller båda blir sårade, det är jag övertygad om. Vill man ha fler än en partner så ha inte ett ”förhållande”, varför sätta den stämpeln på något som inte är tillräckligt starkt att klaras av mellan bara två personer?”

    Det är inte ett neutralt sätt att beskriva någonting på, det är att säga att det sätt som du lever på är det normala. Du definierar ut tvåsamma sätt att ha relationer på som självklart de starkaste relationerna för att ta ett exempel. Du bestämmer att människor har en svartsjuk natur. Och du skriver även att det är omoget och att de som inte tycker som du kommer växa upp. Så påstå inte att du är neutral och bara säger vad du tycker. Du hävdar att det du tycker är det enda rätta.

  3. Är det någon som läser mellan raderna så är det du, svar finns på min blogg…

  4. Svar på denna kommentar… Det står; det är JAG övertygad om=Min åsikt och det nedersta är formulerat som en fråga.. inte ett uttalande

    Som jag sa innan… det är Du som läser mellan raderna, du är sååå inne på att hitta något att bitcha om så du griper efter halmstrån… suck!

  5. Jag kommer bärande fredsgåva ;)

    Jag tycker din syn på det hela är intressant, vad sägs om att skriva ett sjuhelsikes inlägg om det. Jag har spytt ur mej mina åsikter, ge mej dina… inte på mitt inlägg utan på hela förhållanden grejen så länkar jag dej så även Mina läsare får se det hela ur 2 olika perspektiv, mitt OCH ditt, På så sätt får du ut det Du vill säga utan att attakera Mitt inlägg och jag ska inte attakera dej… Det är ju ändå ok att tycka olika, så länge man får sin röst hörd? Fred?

Kommentera

