Djup vänskap mellan killar?

av elin

Hej Elin,
Jag undrar hur jag ska göra för att få kontakt med fler killar. Jag är kille själv och har svårt att hitta nya vänner bland killar. Jag vill gärna ha någon jag både kan prata om djupa saker och mer ytliga intressen.

/En hemlig vän

Först vill jag skriva att det problem du beskriver är ganska vanligt. Jag känner till fler killar som har uttryckt att de har problem med att prata om djupare ämnen med andra killar och detta beror i de flesta fall på normer som finns kring manlighet och manligt umgänge.

Mitt förslag är att du noterar hur du gör när du umgås med tjejer om du har lättare för att bli vän med och både prata om djupa saker och ytliga intressen med dem. Det kan hända att du noterar att det oftast är hon som för djupare ämnen på tal, men det kan också vara så att du har internaliserat förutfattade meningar om tjejer respektive killar som gör att du där inte har några problem att gå in på djupare ämnen. I vilket fall så kan du använda dig av det hon eller du gör och testa att göra samma sak i mötet med en kille. Första gångerna kan det kännas onaturligt och lite krystat, men jag är ganska säker på att du på det sättet kommer komma närmare fler killar även om du också kan komma att känna dig obekväm.

En annan möjlighet är att, om du umgås med killar på det ytliga sättet redan idag, fundera på vad i det ni gör som berör dig. Har du några starka (eller svaga) känslor kring det intresse ni delar som du kan berätta om? Kan du tex fråga om han känner igen sig i det? Om ni inte alls har pratat om djupare saker tidigare så kan det hända att det du säger skämtas bort första gångerna, men om du inte går med på det och behåller ditt allvar så tror jag att även det är en möjlig väg att gå. Och med allvar menar jag inte gravallvar utan ”bara” något du anser att man ska ta på allvar.

Lycka till!

Etiketter: , , , ,

Kommentera

