Vad ska jag skriva om?

av elin

Jag är sugen på att skriva texter här, om relationer, normer, möjligheter, tankar etc, men tyvärr så står det still om vad jag konkret ska skriva om. Så ställ frågor, kritisera mig, kom med idéer, tänk högt, babbla osammanhängande kring något som behöver tänkas mer kring. Hjälp mig! :)

4 kommentarer to “Vad ska jag skriva om?”

  1. Du kan skaffa en råtext som du sedan arbetar fram något vettigt genom att göra så här: Utgår från något du tycker fungerar och fundera på vad det är som gör att det fungerar, koppla det till något större som du tycker är viktigt på ett annat plan. Strunta i dina begränsningar på så sätt att du tänker att du valt dina begränsningar. I så fall skulle jag kunna skriva att jag väljer att inte flyga till Paris varje veckoslut för att jag tycker inte flyg är bra för miljön, är väldigt trött på den franska intellektuella och är lite orolig för att stöta ihop med Gautier, för jag har ingen koll på hans karriär längre och börjar verkligen tycka att mode är ytligt…Ett sådant tillväga gångsätt borde också fungera på relationer, för att kasta loss. Sen kan man vänta ett tag. En timme eller en dag för att se vad det egentligen står och forma något utefter det.

    • Jag är inte helt säker på att jag hänger med på hur jag ska förstå rådet. Är det ett sätt att komma på ämnen som jag kan skriva om, eller mer hur jag kan göra när jag skriver? Det första är svårt, ämnen kommer inte till mig för tillfället, det andra är enkelt – när jag har ett ämne :)

      Att bara skriva kan helt klart vara ett sätt att komma på ett ämne, men just nu är jag nyfiken på vad andra vill läsa om när det kommer till hur jag relationerar och vad jag tänker om relationers möjligheter.

  2. Relationer är svårt och jag vet inte alls vad man skall skriva om det. Håller själv på och skriver en roman där relationer är i centrum (det är väl alla romaner kanske). Men jag tycker att det är mycket i relationer som lever utanför förnuftsvärlden, som skildras bäst texter som inte är generella utan direkt privata eller skönlitterära. Men man kanske kan skriva om relationer för människor man inte känner, men som finns där helhet och blir symboler för det ena eller andra. Som mannen på bussen, kvinnan i tvättstugan och kanske kompisen till en kompis. Nu har jag bott i Göteborg ganska länge, men tidigare när jag flyttade oftare så märkte jag att de där personerna följde med mig till nya ställen, på så sätt att jag trodde att jag såg samma personer på den nya platsen, att det yttre hade skapat så starka inre bilder att de projicerades..
    Men det här var säkert inte alls vad du var ute efter. Men nu har jag försökt i alla fall.

    • Jag har funderat på att skriva skönlitterära texter för att få fram vissa saker på ett sätt som gör det lättare att ta till sig, gör det mer konkret. Eftersom jag har förstått att det lätt blir väldigt teoretiskt annars och svårt för folk att få en känsla för vad det betyder i konkret levt liv. Kanske kan jag skriva något som är lite som en kortare novell här. ska fundera på det.

      Ska bli kul att läsa din roman så småningom :)

Kommentera

