Hur ska jag hitta någon som inte blir rädd?

av elin

Jag är polyamorös och har haft ett oerhört hårt kvinnor tid möte. Varje gång jag tar upp det, tidigt i relationen, de flyger ”fuskare!!” reaktion panik tankar. vad är det bästa sättet att närma sig detta med en ny potentiell älskare?

/enkille

Eftersom mononormen är ganska så oemotsagd så är det inte ovanligt att folk reagerar känslomässigt väldigt starkt och negativt om man tar upp att man inte vill leva så. Jag tror att det bästa man kan göra när någon reagerar panikartat är att lyssna på vilka rädslor som gömmer sig i det och inte döma personen ifråga. Det vill säga inte säga saker som ”svartsjuka handlar bara om ägande” och dylikt. Efter att man har lyssnat på de olika rädslor som finns där och försökt hålla i minnet att det är allmänna rädslor skapade av normer och idéer kring hur ”kärlek fungerar” och inte direkt kritik riktad mot en själv (även om de uttrycks i sådana ordalag) så tror jag att den andra är mer mottaglig för att höra om vad polyamori innebär för just dig. Var beredd på att det tar ett tag dock och låt den andra tycka att det är svårt och jobbigt. I vissa fall kommer det aldrig bli möjligt att ha en romantisk relation pga att ni inte vill ha relationer på samma villkor, i andra fall går det att hitta sätt som fungerar för alla inblandade.

Eftersom du har kontaktat mig via mail också och jag har fått veta att delar av problemet är att du bara hittar personer som är monogama så vill jag ge dig tips om vilka som tidigare levt monogamt som troligen är mest öppna för andra idéer. Personer som relativt nyligen varit i en monogam relation som inte fungerade kan vara mer öppna för andra idéer om relationer jämfört med någon som har varit singel jättelänge och målat upp en väldigt tydlig idealbild om hur nästa monogama relation ska se ut. Sedan tror jag att de som redan har barn är mindre i behov av en relation som hen kan tänka sig passar bra att ”bilda familj med” (vilket nog ännu fler tar för givet bör vara en monogam dito).

Lycka till!

Etiketter:

Kommentera

