sexuellt självförtroende?

av elin

Jag har levat i ett längre förhållande där sexet varit stundtals grymt, fast stundtals så har jag blivit hånad/mobbad eller nedtryckt för min usla kunskaper och hur fel jag gör. Å det kommer ”tydliga” förklaringar hur det ska vara fast dessa är olika varje gång och jag är tydligen usel på att känna efter hur det ska vara.

Jag har varit otrogen en tid i förhållandet och där fungerade det betydligt bättre för mig, så jag är inte helt ute och cyklar helt uppenbarligen.

Nu har förhållande varit slut en tid och jag ska börja träffa ny personer att ha sex med fast rädslan på uselt sex-självförtroende ska bita mig i rumpan, gör att jag hellre lever utan sex då allt annat i livet har en tydlig säkerhet och min självkänsla är god. Kanske ska tilläggas att när vi träffades var hennes erfarenhet sexuellt större än min. Har själv idéer på hur jag ska lösa detta, men det vore kul att höra någon annans tankar på området.

/Sexuellt nedbruten

Jag funderar på om du kan påminna dig själv om att de sexuella trassel som du hade i den relationen hör till den relationen och inte handlar om hurdan du är när det kommer till sex?

Jag tycker mig se en allmän föreställning om att sex bara ska fungera, på intuition. Det förväntas av den ena eller båda att den ska kunna läsa av vad som är skönt för den andra på kroppspråk, eller via telepati. Det kanske händer att man är så kompatibel, men det hör till ovanligheterna och jag tycker att det är tråkigt om sex bara ska fungera om man råkar ”vara skolad” på samma sätt. Jag föreslår mer samtal om sex utanför de sexuella situationerna, men även gärna under sexets gång. Det kan ju dock vara så att man föredrar att inte sätta en massa ord på det man gör medan sex pågår för att det gör det svårt att vara närvarande i stunden. Om det är så kan man prata vid andra tillfällen och bara säga kortare saker medan det pågår, eller visa med händerna vad man vill/inte vill.

Under ett samtal om sex med några vänner en gång, där erfarenheten kring att prata om sex medan sex pågår var olika, beskrev en hur hen gör när hen pratar om sex medan det pågår på ett sätt som jag tyckte var bra och enkelt. Det handlade om tempo och lägesbeskrivningar som ”lite högre upp”, ”långsammare” eller ”hårdare”.

Lycka till!

Kommentera

