Gamla brev

av elin

Jag började gårdagen med att åka till Botaniska trädgården och få praktikpapper påskrivna. Två böcker om botaniska fick jag också, med uppmaningen att läsa in mig lite innan jag börjar 1 september. Det luktar gott i korridorerna där, huset är gammalt och hänger ihop med affären som har växter, tvålar och lite mat. Det är det som luktar och det påminner mig om en lanthandel på Koster och om Ekocentrum där jag haft praktik tidigare. På det hela taget känns det väldigt bra, förväntansfullt. De håller på och beställer en laptop till mig så att jag ska kunna flytta runt i huset och ”ta hand om” alla böcker.

På väg ut från botaniska så började det spöregna och jag blev genomblöt och kunde knappt se för att det rann vatten i ögonen, lite obehagligt när jag skulle gå över vägar. Åkte hem till en vän som jag känt sen barnsben för att hjälpa henne att ”packa ihop sitt liv” hon ska flytta utomlands. Vi hittade brev från 1994 som jag skrivit till henne och dem satt jag och högläste ur och vi vred oss av skratt. Jag hade bland annat målat upp en teckning för att visa på hur jag hade gått tillväga när jag klippte en gräsmatta då jag blev generad av att en som jag skrivit ett kärleksbrev till en månad tidigare gick förbi. Det fanns beskrivningar av ögonkontakt, riktning i gräsklippandet osv. Otroligt underhållande att läsa. Under bilden stod det ungefär ”Det där var både omständligt och kanske onödigt, men det tog i alla fall upp plats i brevet!” (och jag fick skratta så att jag fick ont i magen 17 år senare – och jag tror nästan att jag minns tillfället.)

På kvällen igår hade jag en vän på besök och pratade om hur vi relaterar. Det blev ett bra samtal och jag förundrades flera gånger över hur olika man kan tänka och hur svårt jag hade att ta in hans perspektiv.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

