Bortrationaliserade kunskaper

av elin

Kvinnliga sysslor har blivit synonymt med oviktiga sysslor vi inte bör slösa vår tid på och som en följd av detta har vissa kunskaper nästan försvunnit. Jag har svårt att se det som negativt att ha rutiner för att få städning, tvättning, handling och matlagning att fungera i vardagen. Eller att det skulle vara negativt med handarbeten och bakning. Problemet är att hela rodda-hemmet-ansvaret tenderar att hamna hos kvinnor när en man och en kvinna bor samman. Lösningen tycks vara att ingen roddar hemmet eftersom de sysslorna per definition är trista?

Jag tycker att detta är tråkigt och önskar att de skulle kunna uppvärderas igen, men denna gången könsneutralt och med möjlighet att välja nivå. Det är rätt bra om alla klarar minst en lägsta nivån som innebär att man kan ta hand om sig själv. Det vill säga jag anser att det vore vettigt om alla kunde städa, tvätta, handla, laga mat på åtminstone en vardagsfungerande nivå.

Själv har jag problem med att få det att fungera med roddandet-av-vardagen. Det är som om jag hoppas att om jag städar en gång så ska det sedan vara städat. Om jag handlar idag ska jag väl inte behöva handla imorgon också?! (trots att jag bara handlar mat som räcker till en middag) osv. Det lustiga är att jag inte ens tycker att hemma-fixande är särskilt tråkigt, det är bara det att jag inte har några rutiner för det.

Så nu vill jag slå ett slag för många generationer kvinnors vardagskunskaper och hävda att vi är många som skulle må bättre om vi lärde oss av dem. Om vi vill ha verklig jämställdhet så måste vi kunna både ta hand om hemmet och vardagen och åka iväg på äventyr utanför det. Vi kan inte allesammans bara göra det ena.

Kommentera

