Vad har du gjort i sommar?

av elin

På förmiddagen igår fylldes jag av en känsla som sammanfattas ganska bra i detta citat ur Maken av Gun-Britt Sundström:

Det kan tyckas att en ”självständig” människa skulle ha lättare att ordna sitt liv efter egen smak. Men så länge man inte är totalt oberoende, så länge man inte lever lycklig som eremit i öknen, är förstås det lättaste att vara genomsnittlig: då finns det fler människor som är lika en själv, maximalt antal individer som kan tänkas ordna sin tillvaro på motsvarande sätt.

Om ens ideal för samlevnad är en ännu aldrig realiserad, aldrig i sinnevärlden skådad utopi, då är förstås chansen mindre att man möter en människa med samma önskemål. Och möter man en, blir man mer beroende av henne, mer ju mer svårfunnen hon var: hela balansen är desto ömtåligare.

Känslan mattades av något efter samtal med min vapendragare och på kvällen cyklade jag för att hjälpa henne med flytt in i ett kollektiv fyllt av folk (tre stycken, men i alla fall) som har liknande ”ideal för samlevnad” som jag. Det känns hoppfullt och jag tro att jag kommer hänga där en del framöver. Strax efter att jag anlänt fick jag frågan om vad jag gjort i sommar och när jag försökte svara på det så var det tomt. Vad sjutton har jag gjort i sommar?

Jag har inte gjort något tydligt sammanhängande som att åka till en plats och vara där i en vecka och det är troligen därför som jag hade svårt att svara på frågan. Eftersom jag varit arbetslös ett bra tag så uppstår inte heller en tydlig skillnad mellan årstiderna, ingen Semester med tydlig början och tydligt slut. Ett möjligt svar hade kunnat vara: ”levt”, vilket jag också tror att jag svarade. Men jag har inte kunnat släppa frågan.

Här kommer ett försök till sammanfattning av min sommar: I maj/juni blev jag inspirerad att börja springa och gjorde det regelbundet i några månader tills jag började känna mig lite sjuk och har därför pausat senaste månaden lite drygt (idag fick jag sjukan bekräftad som streptokocker och äter nu penicillin). Inte hade jag trott att jag skulle tycka om att springa, men det gör jag och jag ser fram emot att kunna återuppta det ordentligt igen. Min syster har fått barn, jag har hängt en del med dem och varit barnvakt för Loke ett par gånger. Runt midsommar var jag en sväng i Strömstad och hälsade på mamma. Havet har jag åkt till några gånger, men inte alls så många som jag skulle vilja. Varför är det så svårt att hoppa på en spårvagn/ta cykeln till havet? Vardagen under sommaren har bestått av msn-samtal med en vän, hängande i soffan hos en granne, en hel del brevskrivande (mail) med en tredje vän och så har jag suttit på min balkong och läst bland annat en hel hög av Gun-Britt Sundströms böcker. Det började med att jag fick låna Maken av min vapendragare och sedan var jag fast och kan med glädje konstatera att jag gillar det mesta hon skrivit (vissa saker är lite för tidsknutna för att jag ska kunna ta till mig allt). Den senaste veckan har jag kommit fram till att jag vill tillbringa mindre tid vid datorn och mer tid i ”verkligheten” och har därför avinstallerat msn och bestämt mig för att minska hängtiden hos grannen (sitta vid varsin dator och halvumgås) – jag vill ha mer påtagligt liv. Göra saker. Får se hur det blir med det, det är inte första gången jag har försökt få till en sådan förändring. Att jag börjar arbeta 1 september kan nog hjälpa i den riktning.

Jag har även haft ett pågående ”få till rutiner”-projekt över sommaren och har nått så långt att jag börjat diska efter varje måltid. Planen är att placera rutiner i just rutinfacket så att jag slipper tänka och planera enskilt för att varje rutinartad grej ska bli gjord. Jag avundas dem som på något sätt har med sig detta som en självklar del i sina liv och hoppas att det ska gå att få till! Och politik, jag har funderat hit och dit kring var jag skulle kunna engagera mig: något parti, eller någon organisation.

Och nu ska jag åka till biblioteket och hämta ut böcker som jag reserverat.

Etiketter:

Kommentera

