Synliggöra RA-praktiker

av elin

I morse, som började vid tolv, åt jag frukost hos en av mina grannar och fastnade sedan i en diskussion som startade på ett forum om huruvida relationsanarkin kommer i skymundan i polysammanhang och om vi behöver renodlade relationsanarkistiska evenemang.

Samtalet fortsatte i privat chatt med en vän i Stockholm och jag känner mig både arg och peppad. Det är svårt att sätta ord på praktiskt levt RA-liv så att det syns. Frustrationen kring detta ökar i perioder, oftast igångsatt av något samtal där jag har fått mitt liv beskrivet ljusår från verkligheten.

Varför är det svårt att göra det begripligt? Varför är det så svårt att förstå?

Nu känner jag mig peppad att göra något åt detta (igen) och hoppas att det personliga anslaget i bloggen kan vara del i det. En berättelse är dock inte nog, så sätt igång och skriv, prata, filma, ta plats!

3 kommentarer to “Synliggöra RA-praktiker”

  1. Det finns sociologiska teorier, som socialkonstruktionism och diskursanalys, som försöker förklara varför det är så svårt att förstå. Kontentan är att verbalisering och medvetandegörande är två relaterade processer. Det man inte har ord och begrepp för att beskriva existerar inte heller i ens eget medvetande. Men det blir du förstås inte gladare av att veta…

  2. Det var det uppenbarligen inte. Jag ber om ursäkt för att jag underskattade dig och ber dig att bortse från min kommentar.

Kommentera

