Rutiner och Ruth

av elin

Jag undrar hur länge den första fascinationen över det nya livet, heltidspraktik och fungerande rutiner, kommer hålla i sig. En är den stark. Jag vaknar runt sex på morgonen och går upp relativt omgående utan att vara överdrivet trött, gör Qi gong, äter jag frukost och lyssnar på morgonpasset. Går iväg till spårvagnen kring halv åtta och numera läser jag på vagnen (jag behöver köpa nya hörlurar så att jag kan stänga ute eventuella samtal omkring mig med instrumentell musik). Kommer till jobbet mellan åtta och halv nio (närmare halv nio, eller lite senare). Landar lite och funderar på vad jag ska fokusera på under dagen. Gör något rutinartat och går sedan och fikar. Det är trevligt folk jag jobbar med, fikorna och luncherna är socialt avslappnade. Jag har trevligt. Själva arbetsdagen består av att ställa i ordning i källarbiblioteket, förstå sig på databasen (och helst inte råka skriva ut en hel databas på drygt 7000 sidor..), inventera tidskriftsrummet, se till att saker som dammsugare, dammvippa, plastfickor, munskydd osv köps in så att jag kan ta tag i i ordningställandet på allvar. Skriva etiketter, skriva ut, klippa. Och de senaste dagarna har det varit endel dötid då jag varit lite för sjuk för att arbeta praktiskt hela dagen, men för frisk för att vara hemma. Kombinerat med att jag ännu inte kan ta tag i de mer skrivbordsbundna uppgifterna. Eller jag har för få som läget är nu.

Vid femtiden åker jag hem, läser även då på vagnen och har ännu större behov av att stänga ute människorna som tjattrar – det tycks vara fler som åker med vänner på eftermiddagarna och som en följd av det blir det fler samtal. Om jag inte är väldigt inne i boken så har jag svårt att inte lyssna. Väl hemma handlar jag (om det behövs), lagar mat, äter mat, diskar och lyssnar på P1. Radioföljetongen ”Här ligger jag och blöder” har kommit ganska lägligt till maten, eller diskningen i några dagar nu och jag vill gärna höra vidare hur det går nu. Funderar på att även lyssna in mig på det avsnitt jag inte hört.

Det blir eventuellt lite datortid innan klockan är nio, då är det läsande och skrivande som gäller tills jag blir trött. Det är en fantastisk rutin. Jag blir helt glad av det och fascinerad som sagt. På torsdagar är det vanligen kör, men idag kände jag mig för förkyld för det och sedan blev den inställd i alla fall. Och på tisdagar kommer jag ha Qi gong att gå till.

Och så Ruth, huvudpersonen i Flickan under jorden, av Elly Griffiths, jag är lite förälskad i henne tror jag. Hon bor i en liten stuga på gränsen till saltängarna. Det är november när berättelsen börjar och vinden viner och regnet piskar och det är ljuvligt. Jag blir nyfiken på att ta reda på mer om det som kallas marskland, tänker att det är en miljö jag inte är bekant med. Ebb och flod har en viktig roll i berättelsen och jag vill ägna all ledig tid åt att läsa samtidigt som jag vill att det ska vara länge.

Kommentera

