Ett metainlägg

av elin

Vissa kvällar vill jag skriva, men saknar konkreta berättelser att berätta, eller teser att testa. Kanske även ork att lägga ner den kraft som krävs för att skriva bra. För att säga något. Om det handlar om en berättelse, en ögonblicksbild från dagen, eller en resumé av den samma så vill jag beskriva det på ett sätt som gör det levande och det kräver viss fokusering. Om det handlar om en tanke jag vill precisera, jag gör det bäst i text, så krävs det mer. Inte för själva texten, men för att sätta igång. Tröskeln är högre. Jag har inte klart för mig vad det är jag vill ha sagt och därför tror jag att jag kommer ha svårt att få ihop det. Få till den röda tråden och säga något. Oftast går det bra när jag väl sätter igång, texten reder ut åt mig.

Jag har för vana att skriva och uppdatera direkt och har förstått att andra(?) skriver och sparar och sedan går tillbaka och redigerar. Skriver om. Preciserar. Det skulle vara intressant att göra så. Att testa det, i synnerhet när det gäller texterna som känns motiga att påbörja. Att genom att tänka ”jag ska bara skiva ett utkast” forcera den där tröskeln enklare.

Etiketter:

Kommentera

