Läshelg!

av elin

Helgen som var blev av den bästa sorten, jag hade besök och vi hann umgås på fredagskvällen och på lördag och söndag hade jag oceaner av tid som jag ägnade åt läsning och ett muséebesök. Jag läste ut Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) och den tog sig när jag satt längre stunder med den. Den handlade bland annat om ensamhet och om sorgen kring att inte bli förälder (moderskapet som en del i att vara en riktig kvinna) och jag känner att jag skulle behöva läsa om någon (kvinna) som antingen valt att inte bli förälder och är nöjd med det, eller som inte blivit förälder på grund av livsomständigheter och kanske sörjt det, men lever ett bra liv ändå. Jag tycker att det finns lite för många berättelser om den totala ensamheten som en konsekvens av att inte bli förälder, om man är kvinna. Samtidigt så var det troligen riktigt jobbigt då (tidigt 1900-tal) just på grund av normerna kring det och är väl fortfarande så. Men just därför vill jag läsa något annat. Också. Så om någon har tips på en roman med en medelålders kvinna utan barn där det inte är ett problem så tipsa på.

Boken är alltså en roman baserad på Ellen Keys liv och jag är och förblir väldigt fascinerad av de där kvinnorna kring sekelskiftet. Hade gärna läst mer om hennes politiska verksamhet dock.

Nästa påbörjade bok är Janusstenen och jag vet inte om det är översättningen eller något annat, men jag är inte riktigt lika frälst som jag var i den första boken Flickan under jorden. Jag tror att det bland annat beror på att jag upplever att det är för många förklaringar om vad som hänt tidigare, i just den boken jag föll mer för alltså och som jag läste bara för en vecka sedan. Jag minns vad som hände då, jag blir irriterad av att bli påmind överdrivet mycket. Tanken är väl att böckerna ska kunna gå att läsa separat, men för min del blir det störigt.

Kommentera

