Närhet

av elin

Jag vet inte hur utbrett det är, men jag har tyckt mig ana en uppfattning om att relationsanarkister* inte är att lita på. Inte är personer man bör sätta sin tillit till. Inte är trygga.

Det finns många nivåer här. Jag har mött både en och två som säger sig göra RA som använder det som ursäkt att glida undan så fort det blir lite besvärligt i relationen, men (och det är ett viktigt men) dessa personer lär använda vilken ursäkt som helst till att glida undan vid konflikter. De är konflikträdda, eller om jag vill vara välvillig i min tolkning; de är konfliktovilliga – försöker leva sina liv utan konflikter och tror på att undvikande är den bästa lösningen. Det tror inte jag.

Jag och konfliktundvikare går ytterst dåligt ihop.

Jag har länge trott, men tvivlat, på att mitt sätt att närma mig konflikter bör fungera – om jag bara möter någon annan som gör på samma sätt. Nu har jag mött ett antal sådana och det känns skönt att veta, att det faktiskt kan fungera. Och leda till mer närhet. Mer förståelse.

Tillbaka till missförståndet om närhet och vilka konsekvenser det kan få. Jag tror mig ha mött ett antal personer som inte har vågat/velat/kunnat knyta an till mig pga min relationsanarki. Det har fått som konsekvens att jag blivit väldigt ledsen då de efter ett tag försvinner iväg. Lägger all sin energi på sina ”riktiga” relationer.

Hur lätt/svårt man har att knyta an, bry sig, engagera sig osv har föga med relationsform man föredrar att göra.

Jag har väldigt lätt att knyta an till andra människor. Jag är intresserad och engagerad och behöver inte särskilt lång startsträcka för att verkligen tycka om någon, om det klickar. Det är då väldigt frustrerande om den andra avgör att jag är otrygg och troligen kommer försvinna/den inte bör se relationen till mig som långvarig och stabil. Det verkar som att, att jag säger att jag inte vill definiera relationer blir mer relevant än allt annat jag säger om vad jag värderar och önskar.

Det kan naturligtvis finnas andra orsaker till att folk lätt försvinner iväg.  Men om inte annat så tänker jag att det är logiskt att folk kan känna en osäkerhet inför var de ”har mig” och att risken för missförstånd är många. Det är begripligt, men det gör inte mindre ont för det.

*jag har egentligen ingen lust att använda begreppet relationsanarki längre (för tillfället), men gör det pga relevansen i inlägget.

One Comment to “Närhet”

  1. Orsaken kan naturligtvis även vara den omvända och inte alls ha med RA att göra. Det vill säga att det faktum att jag knyter an snabbt och enkelt upplevs som för snabbt. Påfrestande. Påträngande. Vad vet jag.

Kommentera

