Städdag

av elin

image

Planen för dagen är att få hemmet något mer städat. Egentligen vill jag inte ha stora städdagar utan mer få till något vardagligt småplockande på något sätt. Min förhoppning är att inspireras av någon, eller några andra och därför har jag ställt en ”städning, hur gör du?”-fråga på både facebook och twitter. Det är helt ok att komma med reflektioner även här. Jag har lite svårt att se vad som gör städning så svårt för mig, att påbörja, att göra. Då det inte är ett faktum att jag skulle tycka att det är väldigt tråkigt. Det kan tvärtom vara ganska meditativt och helt ok syssla. Kanske är det sisyfoskänslan över det hela. Att det inte blir klart en gång för alla utan bör pågå non-stop på någon nivå. Eller så är det att jag har en förmåga att stöka ner. Att ta nya glas varje gång jag ska dricka vatten, att lägga ifrån mig saker där jag står och flytta runt på föremål utan att riktigt tänka på att jag gör det. Att tänka ”men jag ska ju ändå ha den snart igen, så den kan lika gärna stå framme”. Samt att jag inte tycker att allt för välstädat är särskilt mysigt.

2 kommentarer to “Städdag”

  1. Om man klarar av att se förbi de delar som har fokus på hur kvinnan ska ta hand om sin man och sina barn och hjälpa dom att klara av att hjälpa henne städa och liknande så har flylady.net en del handfasta tips på att få till städningen i vardagen

    • Tack för tipset! Det börjar ju bra med att där föreslås att börja med att hålla köket diskat, vilket är det första jag tagit mig an också :)

Kommentera

