Tänk inte, gör!

av elin

Jag är hemma och sjuk. Idag känner jag att krafterna håller på att återvända och ägnar tiden åt att lyssna på Jazz eller P1 och måla i akvarell. Det var längesedan jag målade, flera år. Och jag har haft som ambition att ta tag i det, sen, snart, vilken dag som helst. Det har inte blivit av. När jag städade härom veckan hittade jag akvarellpapper och akvarellfärger och tänkte ”ja, då får det bli akvarell då”, sedan hittade jag även mina blyertpennor. Men färg, jag känner för färg. Tecknade lite igår och märker att jag jobbar mer med former och djup när jag tecknar än när jag målar (underlag för denna slutsats  gjord på en vecka).

Gränser och ramar försöker jag komma på, för det jag ska skapa – för att inte bli blockerad av att jag kan måla ”vad som helst”. Denna gång har jag dock varit såpass smart att jag börjat måla innan jag kommit på gränserna. Det finns inga ambitioner att det jag gör ska bli bra, tills jag kommer på gränserna är det enda målet ”färg på papper”.

Just nu är det mer musik, färg och form och inte så mycket ord. En del av mig jublar då jag tenderar att analysera och tänka mer än använda händerna och kroppen (sist jag var hos en psykolog så upprepade hon endast ”tänk inte, gör!” som svar på alla mina funderingar och resonemang). En annan del frustreras lite då det finns tänkta texter som jag vill skriva. Men, det finns gott om tid.

Etiketter: , , ,

Kommentera

