Nu har jag bestämt mig

av elin

Mitt politiska huvudfokus kommer ett tag framöver ligga på politik och retorik kring arbete och ekonomi. Det var ytterligare snack om att ”massarbetslösheten är det stora problemet” på P1 imorse som fick mig att bestämma det. Det fick mig att skriva den här statusen på facebook:

Okej, återigen hörde jag uttalanden om att jobben och massarbetslösheten är den viktigaste politiska frågan och det fick mig att bestämma mig för att ha mitt fokus där – dock med annat perspektiv än det gängse. Problemet är inte att det finns för få arbeten ett utföra. Problemet är tudelat. Eller trippeldelat. Vi har dels för få anställda i offentlig verksamhet, i skola-vård-omsorg. De som jobbar jobbar för många timmar, det är mer rimligt att vi delar på de timmar som behöver göras istället för att vissa jobbar så att de knappt orkar göra något annat (i synnerhet inte om de även har barn osv) och andra inte arbetar alls med ekonomisk kris och stigamtisering som följd. Det ekonomiska läget för arbetslösa är det tredje problemet då. Och stigamatiseringen. Som om det är den arbetslösa som är problemet.

Till det bör vi konsumera mindre, inte mer och då behöver vi ett annat ekonomiskt system som inte bygger på att vi konsumerar en massa hela tiden.

*packar ner Arbetsssamhället-hur arbetet överlevde teknologin i väskan och åker till jobbet*

Etiketter: , ,

5 kommentarer to “Nu har jag bestämt mig”

  1. Åh, hurra, här följer en din blogg för att du skriver så klokt om relationsanarki/relationer, och så visar det sig att du är arbetskritiker också! Ser mycket fram emot att läsa dina tankar om arbete.

    • Är medveten om att termen arbetskritisk används rätt flitigt och tror jag håller med om teorierna, men tycker att det blir missvisande. Jag är kritisk mot den arbetsideologi som säger att lönearbete alltid är bra, för den som arbetar och för samhället. Och idén om att vi bör skapa arbete (vilket ofta handlar om konsumtion). Det finns även en drös med arbeten som jag anser är nödvändiga och bra och vi behöver alla sam-arbeta för ett bra samhälle :)

  2. Ber om ursäkt om jag klistrade ett etikett på dig, jag har inte tänkt ”arbetskritisk” som något annat än typ ”kritisk till den gängse synen på lönearbete”. Ungefär som normkritisk, som ju kan vara lite vad som helst. Blev lite överpepp bara, för jag tycker frågan om lönearbetet, som boken nu nämnde i inlägget tar upp, är så sjukt viktig.

  3. Ja, men inte från pärm till pärm, har hoppat lite fram och tillbaka. Mitt favoritkapitel är det om tomt arbete :)

Kommentera

