Vänskapande

av elin

Jag har funderat lite på sista tiden kring vänskap, bonding, regelbundenhet, engagemang, gemenskap och ensamhet. Jag finner mig gång på gång besviken på människor för att jag uppfattar det som att de inte engagerar sig i vår relation. De lever på i sina liv och i deras liv tycks inte jag ha någon viktig roll. Det är inte så att jag tar det som en jättediss, men när det tycks bli så med många så känns det lite ensamt. Tankarna jag har kring det här är på flera nivåer, dels så tror jag att jag har en tendens att glömma bort de vänner som finns där, de som hör av sig och engagerar sig. Att det som stärker bilden av ensamhet highlightas och stannar kvar längre. För att motverka den biten har jag tänkt skriva ner när jag träffar och pratar med folk i telefon. Men jag tror också att det finns avslappnat umgänge är en bristvara i livet just nu.

Det fick mig att fundera på vad som är avslappnat för mig och det var då jag kom på att jag blir trygg av allvar. Att prata med folk om det som berör. När jag sedan har landat i det kan jag vara flamsig, hänga i tystnad, eller småprata om lite vad som helst. Problemet är, eller det är möjligt att det är det som är problemet, att många hellre börjar i det där småpratandet, flamsandet och jag är inte bekväm med det innan jag känner någon. I alla fall inte om jag vill lära känna personen, jag blir rastlös och irriterad på att vi ska hålla på och jamsa runt med meningslösheter i evinnerlighet innan vi kan umgås På Riktigt.

Medan jag tror att de reagerar på att jag vill ”komma för nära för fort”.

Ingen lösning på det här i sikte, mest bara en reflektion som var intressant och skön att komma på. Olikheter.

Kommentera

