En Elinmanual?

av elin

Jag fick tipset av en bekant att skriva en Elinmanual efter att jag problematiserat hur jag tycks krocka med andra människor när det gäller flirt och sexuellt samspel. Jag upplever att de flesta har en heteronormativ (som då också blir könsnormativ) manual när de gäller just flirt och sexuellt samspel även om de i resten av livet har tagit avstånd från att reproducera könsroller. För mig finns det två problem med detta, ett är att jag tycker att det är fel att reproducera könsroller, det andra är att jag inte går igång på det, tvärtom. Om jag har ett litet intresse för någon och den börjar rollspela någon variant av den heteronormativa flirtmanualen så tvärdör intresset från min sida.

Och jag vill även påpeka att jag själv inte är fri från den manualen, men jag får ungefär lika obehagliga känslor i magen när jag själv agerar i enlighet med den som när andra gör det.

Så tanken är då att istället skriva ner en bruksanvisning om hur jag fungerar. Vilka beteenden får mig att känna närhet och intresse? Vad tänder jag på? Hur fördjupar man en relation med mig? Och vilka beteenden lär leda till det motsatta, mindre närhet, ointresse, slocknad lust och distans i relationen?

Jag har börjat skissa på det hela och finner det mycket intressant och jag funderar på om det är något jag vill publicera, eller inte. En rädsla jag har inför att publicera det är att någon ska finna det lockande att agera i enlighet med den bara för att få sex med mig, eller något sådant, men det som resulterar i närhet och intresse från min sida är rätt svårt att fejka.

Vi får se.

Här är länk till Polyamory Weekly 157 RTFM! där idén om att skriva sin manual kommer ifrån. RTFM! står för ”Read the Fucking Manual!” ;)

4 kommentarer to “En Elinmanual?”

  1. Som heterosexuell och monogam har jag aldrig annat än som ärvda erfarenheter och hypotetiska scenarion behövt problematisera den heteronormativa manualen för flirt och sexuellt samspel.

    Nej, nu ljög jag.

    Även som heterosexuell, monogam är den heteronormativa manualen jättekrånglig och otydlig. Vissa människor tror att de flirtar genom att sitta tyst och lyssna och titta i taket. Andra människor tror att flirt är att fråga vad klockan är. Åter andra tycker att det är fullt naturligt att i pricip doppa bröstet i objektets drink för att visa intresse.

    Vad jag försöker säga är att även den heteronormativa flirtdansen är en kakafoni av röster som alla säger emot varandra. De heteronorma vill vara väldigt säkra på vem som är pojke och vem som är flicka, men de är inte över huvud taget överens om hur flirt bör gå till. Eller också är jag bara bortskämd med väldigt förvirrade och förvirrande bekanta. :)

    Det sagt tycker jag att en personlig manual är en bra idé, för att tydlighet är en bra idé och för att det första steget till att bryta ner en struktur är att göra den synlig.

    • Jag håller med om att det heteronormativa är brett, men jag är inte säker på att mäns agerande i det hela är lika diffust och brett som kvinnors beteende i det? Eftersom män förväntas vara den aktiva parten finns det fler idéer om hur de ska bete sig tänker jag mig? Och detta gäller inte bara heteronormativt utan även normer i det stora hela, kring hur vi ska vara sociala. Jag tycker mig iaf se att det finns sådana, inte exakt likriktade, men ändå mer eller mindre tydliga. Och jag passar dåligt ihop med dem.

  2. Det är ett nyttigt stycke introspektion att skriva en manual och det är kul att läsa sina vänners manualer men jag tvivlar på att de fyller sitt tänkta syfte. De som borde läsa och sedan låta mig vara ifred tycks inte kunna läsa och rätt vad det var dök det upp en trevlig person som inte har läst och gjorde ”fel”. Hen är jag rysligt förälskad i. :-)

    • Frågan är då vad syftet är, för mig är det största syftet att sätta ner foten och säga och visa att mitt perspektiv också finns och också är giltigt. För mig själv och för andra. Det är inte ett faktum att folk som jag klickar med måste göra allt ”rätt”, men någon som gör ”allt fel” lär jag aldrig klicka med, det har iaf inte hänt hittills. Kul och givande att skriva hursom :)

Kommentera

