Gruppdynamik och ömsesidighet i relationer

av elin

Jag funderar en hel del på gruppdynamik. Framförallt kring vad jag kan göra för att skapa en trevlig och inkluderande stämning i grupper där jag ingår. Jag är inte van vid att ta en inkluderande roll, brukar betrakta mig själv som lite perifer, men har tänkt på detta från och till de senaste åren – att även jag kan ta en inkluderande roll och att det troligen får konsekvenser.  Jag testar mig fram och det är roligt. Ögonkontakt, återkoppla till saker som folk sagt tidigare, krama de som vill ha kramar, kroppspråk och försöka ha en positiv riktning. Och så pratar jag med vänner om ämnet. Vi får se hur det går.

På det mer privata planet funderar jag mycket på ömsesidighet. Eller på frånvaron av ömsesidighet. Från min horisont ser det ut som att väldigt många har svårigheter att höra av sig och att ta initiativ till att ses. Vad bero det på, har alla för stressiga liv? Hinner de inte prioritera, eller vill/vågar de inte prioritera?

Och hur kan jag  navigera i relation till det? Jag har ganska lätt både att höra av mig och att initiera att ses, jag tycker om att planera. Jag tycker att det är trevligt att träffa människor jag tycker om och jag vill gärna se till att det händer. Men jag blir ändå ganska less av att inte uppleva samarbete kring det. Asymmetri i relationsarbetet. För relationer skapas när vi ses, när vi hörs, när vi gör saker tillsammans. Och jag skulle önska att fler ville och kände sig glada inför tanken på att hålla kontakten med andra. Jag hör dock oftare att folk ser det som ett problem, som ett krav, som något jobbigt. Att höra av sig. Det blir till ‘borde’, ‘måste’ och viljan och glädjen tycks glida undan eller helt glömmas bort.

4 kommentarer to “Gruppdynamik och ömsesidighet i relationer”

  1. I got this website from my buddy who shared with me concerning this web page and at the moment this time I am visiting this
    web site and reading very informative content at
    this time.

  2. Hi! I could have sworn I’ve visited this website before but after browsing through some of the posts I realized it’s new to me.

    Anyways, I’m certainly delighted I found it and I’ll be book-marking
    it and checking back regularly!

  3. What’s Taking place i am new to this, I stumbled upon this I have discovered It positively useful and it has aided me out loads. I’m
    hoping to contribute & aid different users like its aided
    me. Good job.

  4. Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your web site,
    how can i subscribe for a blog website? The account
    helped me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this
    your broadcast offered bright clear idea

Kommentera

