Icke-monogami

av elin

image

Jag tycker inte om att det är såhär, men såhär är det: Det känns mer påriktigt att jag lever icke-monogamt nu när det finns två stycken som jag har haft sex med återkommande en tid. Det finns praktik att peka på som inte lika gärna hade kunnat vara monogam. Det finns något som sticker av. Det finns mer erfarenheter av både glädjande nya erfarenheter och trassel som vi har, eller håller på att reda ut. Jag har upplevt glädjen i att kunna säga: ”Hurra, vad var det jag sa!” om att jag kan hantera svartsjuka (även när jag under ett par dagar inte kan tänka på något annat och har svårt att äta, bara vill gråta, får panik). Att jag kan låta bli att agera på den och att den då taggar ner, mattas av. Kanske försvinner helt. Att det inte bara var i teorin som det funkade, att det funkade i verkligheten också. Det känns bra.

Men, poängen med min icke-monogami är inte hur många, eller få jag har sex med utan hur jag bygger relationer i allmänhet. Att jag aktivt vill värdesätta de relationer som inte ens med lite vilja går att knöka in i en parrelationstolkning och som är viktiga för mig.

Jag har på prov valt att välja ut fyra personer som jag highlightar lite för mig själv, ger lite extra uppmärksamhet. Två av dem har jag haft sex med återkommande under ett drygt halvår. Två av dem har jag inte haft sex med. Alla fyra pratar jag djupt med. En har jag känt länge, sju år eller så. De andra är ganska nya i mitt liv och jag blir ofta otålig. Ser fram emot den dagen då dessa relationer har landat lite mer (om det blir så). Jag vill inte att de ska bli statiska, men de här initiala missförstånden, krockarna och/eller tassandet kanske försvinner efterhand. Kanske blir jag tryggare (vi tryggare). Det är min förhoppning.

Jag har länge tänkt att jag vill kunna peka på något konkret, eftersom jag vet att det konkreta är mer begripligt än bara teoretiska ord om hur en vill ha det. Jag har tyckt och tycker fortfarande att det är svårt att hitta ord på mitt liv och min praktik så jag testar denna förenkling. Det finns fyra extra viktiga människor i mitt liv (som inte hör till min ursprungsfamilj). Jag testar det.

Men jag måste tillägga att det är föränderligt, annars går det inte att posta detta.

Kommentera

