Behov av en ny hobby

av elin

image

Jag har länge funderat på att skaffa mig en, eller ett par hobbies. Mina nuvarande hobbies är relationer, kommunikation och psykologi. Det är alltså ämnen jag gladeligen engagerar mig i. Pratar om. Tänker på. Läser om. Det är jätteintressant och roligt. Anledningen till att jag tänker att jag behöver någon annan hobby är att jag då och då inte orkar, eller vill förhålla mig till andra människor. Och det är lite svårt att inte tänka på andra människor när en fördjupar sig i ämnen som handlar om det, eller ganska mycket om det.

Men jag har hittills inte lyckats hitta något sådant område. Jag kan syssla med andra saker, som att tex sticka, men jag tänker inte på stickningen, eller stickandet till 110% när jag håller på med det. Jag stickar och tänker på annat (antagligen något av mina favoritämnen). Jag kan också öva mig på Play (en i mitt tycke bra metafor för nunärvaro vilket är ett ord som är överexploaterat), men det finns tillfällen då jag skulle ha hjälp av att fördjupa mig i något som inte handlar om relationer. I synnerhet om det som automagiskt tar plats i min hjärna är vändande och vridande på en aktuell konflikt (behov som krockar) med någon annan människa.

Jag tror helt enkelt att det skulle vara lättare att byta fokus om det jag byter till är något som engagerar mig. Något jag brinner för. Något det inte finns en tröskel att ta sig över innan jag påbörjar det. Något som lockar.

Etiketter: , ,

2 kommentarer to “Behov av en ny hobby”

  1. Har kommit på ett par intressen som jag har, som jag skulle kunna lägga mer tid på. Matlagning och odling. Och, när jag får pengar och kan köpa en kamera: Fotografering!

  2. Jag kan förstå det du skriver om att ändra hobby. Skälv funderar jag på mitt liv och vad jag skulle göras bättre om jag kunde dra klockan bakåt och ändra på det som inte var bra.
    Jag är bra på att lyssna och de som berättar om sitt och det de känner, kan jag annalysera om varför man känner som man gör.
    Svårare när det gäller rellationer och par som lever tillsammans som ser problemen men inte kan njuta av varandra.
    Då backar jag. Jag klarar inte med att vara neutral och saklig när jag hör hur den ena partner gör och är för mucke.
    jag tycker du har rätt inställning på att fota det du ser och det som säger mer än vad bilden vill visa. Jag gillar foto som kan vara kalla men det finns en varm person som lättar på den kalla och hårda ytan.

Kommentera

