Brädspel, ett nytt intresse?

av elin

image

Efter lite tankekartande i sökandet efter vad det är jag uppfattar att mina nördvänner har och som jag saknar så kom jag fram till ett par viktiga saker. Ett gemensamt intresse att samlas runt. Gemensamma erfarenheter och samhörighet. Det verkar helt enkelt roligt. Jag kom fram till att det jag lockas av är just gemenskapen och att det alltså är något av nördintressena som innebär gemenskap som jag är intresserad av att delta mer i.

Rollspel och lajv lockar ganska mycket, men eftersom det samtidigt känns som utanför min trygghetssfär på många vis så upplever jag det som lite väl mycket utmaning just nu. Rollspel känns snäppet enklare än lajv. Brädspel var det som till en början (när jag skrev mina tankekartor) kändes minst intressant, men så vet jag ju med mig att jag egentligen inte vet mycket om det. Och att det kan vara väldigt olika. Det gäller väl snarare att hitta vilka brädspel som jag kan tänkas lockas av. Jag kom att tänka på min barndoms förtjusning i Othello och att jag när jag spelade Ricochet Robot med en vän för några månader sedan fick använda förmågor som jag har, men sällan använder på det sättet. Det var roligt!

Igår skrev jag en status på facebook och efterfrågade folk som kunde lotsa mig in i brädspelsvärlden och fick genast napp så idag ska jag iväg och spela Arkham Horror, vilket jag fått veta är ungefär som att ”ha sitt första sex på en fetishklubb… en massa regler och folk som gör konstiga och spännande saker. Inte så tryggt men roligt och utvecklande :)”, så det kanske är mer utanför bekvämlighetssfären än jag tror? Nu är jag i alla fall beredd på att känna mig lite bortkommen och inte se på mig själv som dum på grund av det. Återkommer med ett inlägg sen om hur jag upplevde det!

Kommentera

