Jag är kär!

av elin

image

Jag känner mig studsigt glad och vill berätta för alla-kär. Det som jag är förälskad i denna gång är mina nya morgonrutiner. Jag bestämde dem när jag hade möte med en vän förra tisdagen och jag har hållt mig till dem i en vecka nu. Såhär gör jag på morgnarna nu: Jag vaknar oftast före väckarklockan som ringer åtta på vardagar och nio på helgen, tar min mobil och går igenom facebook (den biten hör inte till den planerade rutinen, men så brukar det se ut), efter en stund kliver jag upp och gör qigong i ungefär 20 minuter (långsiktig plan är att dra ner tempot lite så att det tar närmare en halvtimma, som det är tänkt), sen plockar jag fram frukost i lugn och ro. Plockar undan disk ur diskstället, häller upp nytt vatten och plockar i eventuell disk där. Fixar kaffe och sätter mig och äter frukost i lugn och ro. Tittar ut genom fönstret. Och till planen hör att inte ha några distraktioner inom räckhåll, så ingen mobil, ingen radio, ingen musik. Det är fantastiskt skönt! Jag tänker långsamma tankar och är där, i mitt kök.

När frukosten är uppäten så diskar jag och sedan städar jag i en långsam kvart enligt systemet gå igenom lägenheten medsols. Vilket i praktiken innebär att jag tar det rum som ligger medsols från det rum jag städade igår och så städar jag det rummet medsols. Poängen med det är att slippa fundera på vad jag ska ta tag i utan bara göra det som är på tur.

Och efter en vecka känner jag mig alltså förälskad i det här, jag satt vid köksbordet i morse och log och fick den där starka känslan av att jag måste berätta, ni måste få höra, det här är så himla bra!

Så nu vet ni!

One Comment to “Jag är kär!”

  1. Häfftigt att bli förälskad på det viset. Du intalar dig skälv att bara njuta av frukost och stillheten utan en massa störande ljud omkring dig.
    Qigon ska vara bra för konsentrationen och hitta sin egen energi och välbefinnande från den egena kroppen. Det stärker även skälvkänsla och fysiskt blir starkare till kropp och skäl.
    Fortsätt att utforska mer i vad som du blir starkare och mer säker på dig skälv och som ger mer glädje av livet.

Kommentera

