Tystnad

av elin

image

Jag har under en period inte velat ha ljud omkring mig när jag är ensam och inget annat än prat när jag umgås med folk. Det innebär att jag nästan aldrig lyssnar på musik, eller radio. På sätt och vis saknar jag både ock eftersom jag tycker om musik och P1 kan tillföra mycket till livet, och även P3 när jag är på humör för det. Av någon anledning är det dock så nu att jag behöver tystnad.

Denna tystnad är dock inte så tyst. Jag hör vinden susa i träden och jag hör bilarna forsa förbi utanför. Jag hör knattret från tangenterna när jag skriver och jag hör de små ljuden som porslinsklirr och stekknaster. Kokande och spolande vatten. Och jag hör mina tankar. Ibland tänker jag på en mening som jag läste i Bitterfittan om att tänka hela tankar. Eller om det var långa tankar?

När jag skriver detta så väljer jag att skriva det på vit bakgrund, det är en av de fina poängerna med wordpress tycker jag, att den möjligheten finns. Inga knappar syns, bara vitt.

Och jag ägnar dagarna åt att långsamt och systematiskt städa hemmet, slänga papper som hopat sig under många år. Ordna. Och gläds åt tanken på att jag kommer kunna köpa plastlådor med lock att lägga saker i, så att de kan förvars utan att bli så dammiga. Det verkar som att jag längtar efter lugn och ro och städar bort tidigare års ångest. Och det är så skönt.

Och att en sådan aktivitet som att gå ut med återvinningen kan vara det som vänder humöret för dagen. Att slänga saker, innan det gått många veckor, att få frisk luft som andas lite höst. Att känna vindarna blåsa genom håret och på mina bara ben. Att vara i det.

Etiketter: ,

Kommentera

