Psykologtid

av elin

image

Jag beställde psykologtid idag, jag gjorde det via mina vårdkontakter så har ingen aning om det kommer innebära att jag faktiskt får en psykologtid eller inte. Men jag beställde en. Det beror på att jag har vissa dagar då jag stirrar in i väggen, eller in i datorskärmen och inte får något gjort. Och det beror på att jag lite för ofta tror att människor inte är så intresserade av att ha mig i sitt liv och så blir det stora konflikter kanske helt i onödan. Och det beror på att jag då och då känner mig rädd för natten, rädd för att träffa människor, rädd för att få ett jobb. Och det beror på att jag oroar mig inför hur det kommer bli sen, om det går mer tid då jag inte har ett jobb (eller om jag får ett jobb som bryter ner mig).

Samtidigt så har jag hanterat det här så sjukt mycket bättre än gångerna innan. Jag har en vettig dygnsrytm, jag påbörjar dagarna i lugn och ro och städar och diskar varje dag. Jag äter lagad mat alla dagar. Jag gör saker, som att skriva här och som att träffa folk och som att engagera mig i Polyföreningen. Så jag är lite rädd att jag kommer få svaret att jag inte behöver hjälp, för att det inte är akut. Det är inte akut, men jag vill gärna ha lite hjälp på vägen, preventivt.

Jag vill ha någon att prata med som orkar lyssna på mig, som inte har tusen egna problem som den behöver hantera i första hand. För det är så just nu att flera som står mig nära har egna problem. Ganska stora sådana och det är helt rimligt och bra att de i första hand tar hand om sig själva, men jag behöver prata med någon och är inte just en psykolog det bästa valet då?

Men jag är rädd att det inte är en hjälp jag kan få via vårdcentral om jag inte överdriver mina problem. Om jag inte förvärrar min situation flera snäpp. Och det är så kontraproduktivt att göra så, att sätta mer negativa ord på läget än vad som känns sant för att få hjälp.  Att sätta sådana ord på det kan också förvärra känslan och det vill jag verkligen inte. Och är det jag som får hjälp om jag får hjälpen när jag sätter fel ord på situationen?

Kommentera

