Psykologtid 2

av elin

image

Jag fick en psykologtid! (läs tidigare inlägg) Och jag förundras över att jag fick det så snabbt. Kanske gick det fortare för att jag redan har haft kontakt med den psykologen i våras (då hon avgjorde att jag inte behövde någon hjälp)? Hon ringde precis när jag höll på att skriva ett ärligt dagboksinlägg om hur det faktiskt känns kring arbetslösheten, eller mer specifikt kring mina svårigheter att söka jobb, att färdigställa CV:t, att göra saker. Och hur olika röster ekar i huvudet, ganska tyst, men förbannat envetet.

Du måste faktiskt söka jobb nu och du måste faktiskt vara beredd på att flytta (som respons på när jag försöker prata med någon om att det känns svårt att ta tag i saker, att jag tycker att det är jobbigt.)

Du har en passiv personlighet (sagt av en arbetscoach med anklagande röst)

Gör, bara gör! (Sagt av en psykolog när jag försöker prata om problemet att ta tag i saker)

Jag är av den övertygelsen att det hjälper mig bättre de gånger jag pratar om svårigheten att ta tag i saker och möts av förståelse. Förståelse för att det kan vara svårt, förståelse för att det är besvärligt att det är så svårt. Det skönaste är att få höra att det är en rimlig reaktion, att det inte är konstigt. När jag blir lyssnad på när jag berättar om detta så kan jag bli lugn och ur det lugnet hitta motivation. Se klarare vilken handling jag bör prioritera. Det fungerar väldigt dåligt om jag möts av mer press, eller käcka utrop om hur lätt det är att ta tag i saker. Det får mig bara att slipa mina argument för hur svårt det är, det hjälper mig att måla in mig i ett väldigt passivt och nedstämt hörn där allt känns hopplöst.

Så nu hoppas jag att den här psykologen är en sådan som är bra på att lyssna. Och jag ska komma ihåg att innan jag går dit skriva ner det som jag faktiskt har svårt för.

Kommentera

