Bloggserie: Konkreta förslag till feministiska män.

av elin

image

Inspirerad av Fanny och min egna ilska och frustration har jag bestämt mig för att göra en bloggserie med konkreta förslag på vad en kan göra som feministisk man för att påverka feministiskt. Många feministiska män argumenterar mycket och har många gånger väldigt bra resonemang. Det är bra! När det kommer till den egna rollen i det hela tycks det vara svårare att göra förändringar. Jag tror att det delvis beror på en uppfattning om att det mest är en massa ”inten” som ska åstadkommas. Ungefär såhär tror jag att många feministiska män tänker: Jag ska inte ta så mycket plats i diskussioner, jag ska inte köra över kvinnor, jag ska inte förtrycka, jag ska inte… osv. Och att ni känner er lite vilsna inför hur alla dessa ”inten” ska gestalta sig.

Det kan hända att det finns en del borden också: Jag borde diska mer, städa mer, ta hand om hemmet mer, men jag tycks hela tiden ligga steget efter och det blir så otroligt motigt när jag hela tiden blir kritiserad, när jag aldrig kan göra nog. Kanske händer det att ni tänker så?

Jag tycker att Fanny tar upp bra saker i sitt inlägg och vi tycks ha liknande idéer om var själva essensen ligger i vad som skulle göra verklig skillnad. Att vilken roll vi tar i nära relationer är något som upprätthåller könsrollerna och skev maktförskjutning. Så det är där även mitt fokus kommer ligga. I alla fall till att börja med. Och troligen kommer jag upprepa en del av det Fanny skriver i sitt inlägg.

Bloggserien Konkreta förslag till feministiska män börjar på måndag!

Kommentera

