Konkreta förslag till feministiska män #2: Städa!

av elin

image

Den här är tricky, eftersom jag gissar att de flesta feministiska män som delar boende med en kvinna och kanske även om ni bor själva redan förhåller er till detta. Det brukar vara en av de saker som det talas om, problemet med den skeva fördelningen av hushållssysslor i hemmet i heterosexuella relationer. Så för att komma tillrätta med detta så tror jag att vi behöver backa ett par steg och ändra inställning till det hela.

Jag börjar med mig själv. Jag har sannerligen inte varit bra på att städa. Jag bodde till exempel i ett år i en fin etta i ett landshövdinghus och bredvid min säng fanns en stor hög av saker (detta var alltså mitt enda rum). Denna hög var kanske 1,5 meter lång ut från en bokhylla och en meter bred. En halvmeter hög. Och jag dolde den med en filt om jag inte minns fel. Det var stökigt runtomkring denna hög också, men jag minns särskilt den högen eftersom jag aldrig rörde den. Jag visste inte ens vad som var i den och det kändes som en hög som symboliserade min ångest. Tillslut tog jag tag i den (efter ett år eller så, strax innan jag flyttade) och mådde sedan betydligt bättre.

Jag var länge i någon mån, parallellt med ångesten, stolt över att jag var dålig på att städa eftersom jag såg det som feministiskt. Jag hade minsann inte gått på normen om att en som kvinna bör ha ett städat och representativt hem. Ha! Sedan har det långsamt men säkert gått upp för mig två saker. Det ena är att det i denna idé ingår att nedvärdera det som ses som traditionellt kvinnligt. Att städa och ha ordning är fånigt, tråkigt, mesigt osv. Det andra är att jag hade oordning som jag mådde dåligt av delvis i någon slags trotsreaktion. Att ta tag i det, vilket jag på ett sätt ville, blev för mig en icke-feministisk handling. Jag blev som ni förstår lite låst.

Under senare år har jag börjat ifrågasätta detta på allvar. Jag har kommit underfund med att det är en bra grej att kunna ta hand om sitt hem och att jag önskar att jag hade haft bättre koll tidigare på hur jag skulle göra det. Jag hade nog trots allt en vag förhoppning om att det var en kunskap som skulle komma automagiskt i och med att jag blev vuxen. Det gjorde den inte.  Jag har börjat uppvärdera konsten att städa, att plocka och hålla en ok ordning kontinuerligt och jag har letat efter råd om hur det skulle kunna gå till på ett sätt som fungerar för mig. Jag vill inte att det ska vara kliniskt utan att det ska synas att någon lever här så jag har letat efter något som ger en bra balans. För mig passar det bra att hela tiden städa litegrann och ni kan läsa lite om det här. På det sättet blir det aldrig färdigstädat och stelt, men det samlas inte heller ångesthögar med papper jag inte tittat på på fem år.

Som feministisk man bör det inte finnas något feministiskt tveksamt i att börja städa. Men ni har kanske, på samma sätt som jag, internaliserat de nedvärderande tankarna om ”att städa”?

Om du hör till de män som inte har fått till rutiner på att städa och bor själv så vill jag tipsa om inställningen att städa för att det är en bra grej att kunna ta hand om sig själv och sitt hem. Och att få till städandet som en rutin och inte ett evigt borde som det går att skjuta framför sig. Jag läste i en träningsblogg att det bästa sättet att få till nya vanor är att haka fast de nya rutinerna vid redan befintliga rutiner och det har varit ett av de bästa råden jag läst.

Du har antagligen en rutin om att borsta tänderna på kvällen, eller äta frukost på morgonen. Haka fast någon liten städrutin vid något av detta. Diska direkt efter frukost till exempel. Börja smått, försök inte få till femton nya rutiner på en och samma gång. En räcker gott för flera veckor framöver. Beroende på var du börjar och hur mycket energi för förändring du har så kan det ta olika lång tid (för mig har det tagit år och jag har en bra bit kvar) att få till en fungerande grundrutin för städandet. Vänta helst med att flytta ihop med någon, om du vill göra det, tills du har en sådan.

Om du redan bor med någon och det har gått troll i det här med ojämn fördelning på städandet, eller ansvaret för att städandet blir gjort så rekommenderar jag att du tar upp det till diskussion. Prata om att du ser att det här är ett problem och att du gärna vill att ni arbetar er fram till ett system som fungerar för alla. När en bor flera stycken i samma hem så bör grundtanken vara att alla ska trivas i det hemmet och att en hjälps åt för att skapa ett sådant hem. Detta är ett samtal som behöver tas igen och igen för att kolla av hur alla känner och kom ihåg att nya rutiner tar tid att etablera. Städschema är inte alls fel, var den som initierar att ni fixar ett sådant.

Kommentera

