Konkreta förslag till feministiska män #3: Värdesätt relationer!

av elin

wpid-IMAG2320.jpg

Dagens förslag handlar om att värdesätta relationer och engagera sig i att de pågår och fördjupas. Hör av dig till de som står dig nära och berätta vad som händer i ditt liv. Initiera att ses. Återknyt till saker som personen du umgås med har berättat tidigare. Visa att du minns och att du bryr dig om hur det har gått. Skriv dagbok om du har svårt att komma ihåg vad andra människor har berättat för dig.  Berätta vad du känner och vad som är viktigt för dig. Lyssna när andra berättar om det som är viktigt för dem just nu.

Det är intressant och givande att lära känna andra människor mer. Få veta vad de har varit med om, vad de tänker på, vad de känner och vill och hoppas på. Och att erfara saker med varandra över tid.

Om du har svår att komma ihåg att höra av dig till folk som du gärna har kontakt med så rekommenderar jag att använda något påminnelsesystem. Själv använder jag Task List för att påminna mig själv om att höra av mig till olika personer som jag vill ha kontakt med (allt från var tredje dag till en gång per kvartal finns där och jag ändrar i listan med jämna mellanrum). Det var lite läskigt att göra prioriteringarna, men jag tycker att det är sjukt värt det. Poängen för mig var bland annat att aktivt motverka att jag i första hand hör av mig till folk som jag är förälskad i, eller som jag uppfattar att jag har en konflikt med som behöver lösas. Jag ville aktivt uppvärdera och lägga mer tid på de relationer som jag trivs i, som är enkla och inte gör så mycket väsen av sig.

Om du upplever att någon vill ha en mer intensiv relation med dig än tvärtom, ta upp det och prata om det. Och mitt förslag är att då berätta vad du vill, vilken intensitetsgrad som är lagom för dig snarare än att bara säga ”jag vill mindre än vad du vill”. Det är mycket enklare att förhålla sig till: ”För mig skulle det vara lagom om vi sågs en gång i månaden”, än ett vagt ”mindre än”. Våga också berätta när du tror att du vill ses oftare än någon annan, kanske är det inte alls så.

Lämna en kommentar