Konkreta förslag till feministiska män #7: Agera istället för att reagera.

av elin

wpid-IMAG2363.jpg

Om någon till dig närstående flera gånger har tagit upp att hen skulle vilja att du hörde av dig oftare, tog tag i tvätten utan att bli tillsagd, planerade middagen typ hälften av gångerna, kom ihåg när barnet ska ha friluftsdag, såg när barnet håller på att växa ur sina skor, självmant tog initiativet till någon del av matlagningen, berättade vad du känner och vad som har hänt i ditt liv, engagerade dig i relationen, eller något annat. Kort och gott om någon till dig närstående ber dig göra något som du inte redan gör som skulle underlätta och/eller göra livet mer glädjande för den så är det lätt att reagera med att vägra om du snarare hör det som klagomål, krav och bestämmande över dig.

Att stänga av, stålsätta sig, eller argumentera för varför det faktiskt inte handlar om ojämställdhet utan om att just du är sån. Har svårt att minnas saker. Är disträ. Faktiskt inte måste berätta vad som händer i ditt liv. En sådan reaktion är som sagt rimlig om en uppfattar det den andra gör som klagomål/kritik i första hand.

Jag har själv reagerat så. Vägrat. Argumentera för varför det är den som tjatar som är orsak till att det är skevt fördelat. Sagt att det naturligtvis inte är kul att göra x om jag inte antas kunna göra det självmant. Lagt ansvaret på den andra. Att jag agerar som ett barn för att jag blir behandlad som ett barn. Men sanningen är den att jag betett mig som ett barn de gångerna.

Mitt förslag, om du brukar reagera med att vägra, eller med att göra det den andra ber dig om, just den gången och samtidigt tjura (det är nästan samma sak) är att fundera på hur du vill ha det. Grunden till att andra ber dig göra mer än vad du gör är troligen att den önskar sig samarbete och kontakt. Om samarbete och kontakt är något som du också önskar dig så börja agera för att skapa det. Se det gemensamma boendet/umgänget som något du vill delta i och göra bra.

Om du saknar intresse av att samarbeta och vara nära den andra personen så föreslår jag att du flyttar/avslutar relationen.

Kommentera

